Dlaczego warto zastrzec prawa do marki?

Posługiwanie się niezastrzeżonym znakiem towarowym to duże ryzyko. Inwestowanie w działania reklamowe i budowanie wizerunku marki na nic się zda, jeżeli ktoś nam ją “ukradnie”, czyli zarejestruje jako swoją. Wbrew pozorom, nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Niestety prawo nie oferuje przedsiębiorcom dostatecznej ochrony w tym zakresie.


Dlatego aby ustrzec się przed przejęciem firmowych nazw i oznaczeń, a także przed kradzieżą pomysłów w e-commerce, warto jak najszybciej zastrzec swoje prawa.

Marka stanie się częścią majątku przedsiębiorstwa

Rejestracja pozwala firmom czerpać duże korzyści finansowe i marketingowe. Niezależnie od tego, czy chodzi o nazwę, logo, czy charakterystyczną szatę graficzną, marka może stać się źródłem dochodu dla przedsiębiorcy. Po rejestracji znaku towarowego można ją sprzedać, udzielać licencji na jej używanie, a nawet zabezpieczyć nią kredyt w banku. Kolejną opcją jest zezwalanie innym na korzystanie z danego oznaczenia w ramach franczyzy. Poza tym po wycenie znaku towarowego, staje się on również składnikiem majątku przedsiębiorstwa. A to, jak wiadomo, zapewnia korzyści z amortyzacji.

Poza aspektem finansowym, duże znaczenie ma wzrost wartości marki. Przy zastrzeżonym oznaczeniu można umieścić prestiżowy symbol “R”, który posługiwać się mogą wyłącznie właściciele zarejestrowanych znaków towarowych. Ze względu na fakt, że charakterystyczna “R-ka” jest obecna przy nazwach największych, popularnych marek (jak chociażby Coca-Cola, McDonald’s, czy Nike), buduje wrażenie lepszej jakości i zwiększa zaufanie ze strony klientów.

adidas copyrights

Konkurencja nie wprowadzi klientów w błąd

sklep internetowy

Niestety przejawy nieuczciwej konkurencji są dość powszechnym zjawiskiem, zwłaszcza w świecie e-commerce. Wykorzystywanie pomysłów innych przedsiębiorców, zbliżonych oznaczeń, nazw, a także reklamowanie się w podobny sposób na Google Ads, Facebooku i serwisach aukcyjnych, to często spotykane zachowania. Oczywiście są szkodliwe i bezprawne, ale mogą być szybko i skutecznie zwalczane jedynie w przypadku zarejestrowanych marek.

Wówczas uznaje się je za świadome wprowadzanie klientów w błąd. Podszywanie się pod inną, znaną firmę może zostać szybko ukrócone po samym okazaniu świadectwa ochronnego z Urzędu Patentowego RP i wezwaniu do zaprzestania naruszeń. Tym samym najczęściej nie trzeba nawet wchodzić na drogę postępowania sądowego, tylko rozwiązać spór polubownie. Poza tym można wymagać od nieuczciwych konkurentów:

  • zaprzestania działań i wycofania produktów, które łamią nasze prawa;
  • wypłaty odszkodowania;
  • wydania bezprawnie uzyskanych korzyści.

Co istotne, chodzi nie tylko o identyczne logo, nazwę, kolor, czy hasła reklamowe, ale również o te, które są tylko podobne do tych zarejestrowanych. Trzeba jednak pamiętać, że odnosi się to wyłącznie do przedsiębiorstw działających w tej samej branży. Przykładowo: sklep sprzedający ubrania dla dzieci, który ma taką samą, zarejestrowaną nazwę, jak salon fryzjerski, nie może zgłosić naruszenia. Ochrona ogranicza się do tej samej kategorii produktów czy usług (i zasięgu terytorialnego).

Oznaczenie będzie skutecznie chronione przed kradzieżą

Jak wspomnieliśmy na samym początku, konkurent może wyprzedzić realnego właściciela marki i zarejestrować ją na siebie. Na etapie zgłoszenia nie jest to weryfikowane przez Urząd Patentowy RP. W efekcie popularną, niezabezpieczoną nazwę czy grafikę może przejąć dosłownie każdy. Wiąże się to z ogromnymi stratami wizerunkowymi i finansowymi. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że po zgłoszeniu sprawy do sądu nie można używać nazwy i oznaczeń, które są przedmiotem sporu. Do zakończenia procesu traci się do tego prawo.

Kradzież marki to duży problem. Inwestowanie latami w jej rozwój, reklamę, promocję i budowanie zaufania klientów może przepaść, jeżeli nie zadba się o swoje interesy. Dlatego lepiej nie ryzykować, że ktoś nas wyprzedzi i jak najszybciej postarać się o ochronę znaku towarowego. Dotyczy to przede wszystkim już rozpoznawalnych przedsiębiorstw, funkcjonujących na rynku od dłuższego czasu. Zalecamy jednak, aby zgłosić swój znak do Urzędu nawet we wczesnej fazie rozwoju, zanim brak ochrony wykorzysta sprytna, czujna ale też nieuczciwa konkurencja.

Chcesz zabezpieczyć swój znak towarowy ? Skorzystaj z Bezpłatnej weryfikacja oraz pełnego wsparcia w procedurze rejestracji marki

Zweryfikuj bezpłatnie znak towarowy

PolskaUnia EuropejskaŚwiat

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Kancelarię Prawną RPMS z siedzibą w Poznaniu, w celu realizacji zgłoszenia oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.
Masz pytania lub potrzebujesz pomocy ?
Daj nam znać w sekcji komentarz poniżej lub poprzez FORMULARZ KONTAKTOWY

Pozostałe artykuły

Zostaw komentarz

Translate »