MARKA STANIE SIĘ CZĘŚCIĄ MAJĄTKU PRZEDSIĘBIORSTWA
Rejestracja pozwala firmom czerpać duże korzyści finansowe i marketingowe. Niezależnie od tego, czy chodzi o nazwę, logo, czy charakterystyczną szatę graficzną, marka może stać się źródłem dochodu dla przedsiębiorcy. Po rejestracji znaku towarowego można ją sprzedać, udzielać licencji na jej używanie, a nawet zabezpieczyć nią kredyt w banku. Kolejną opcją jest zezwalanie innym na korzystanie z danego oznaczenia w ramach franczyzy. Poza tym po wycenie znaku towarowego, staje się on również składnikiem majątku przedsiębiorstwa. A to, jak wiadomo, zapewnia korzyści z amortyzacji.
Poza aspektem finansowym, duże znaczenie ma wzrost wartości marki. Przy zastrzeżonym oznaczeniu można umieścić prestiżowy symbol “R”, którym posługiwać się mogą wyłącznie właściciele zarejestrowanych znaków towarowych. Ze względu na fakt, że charakterystyczna “R-ka” jest obecna przy nazwach największych, popularnych marek (jak chociażby Coca-Cola, McDonald’s, czy Nike), buduje wrażenie lepszej jakości i zwiększa zaufanie ze strony klientów.
KONKURENCJA NIE WPROWADZI KLIENTÓW W BŁĄD
Niestety przejawy nieuczciwej konkurencji są dość powszechnym zjawiskiem, zwłaszcza w świecie e-commerce. Wykorzystywanie pomysłów innych przedsiębiorców, zbliżonych oznaczeń, nazw, a także reklamowanie się w podobny sposób na Google Ads, Facebooku i serwisach aukcyjnych, to często spotykane zachowania. Oczywiście są szkodliwe i bezprawne, ale mogą być szybko i skutecznie zwalczane jedynie w przypadku zarejestrowanych marek.
Wówczas uznaje się je za świadome wprowadzanie klientów w błąd. Podszywanie się pod inną, znaną firmę może zostać szybko ukrócone już po samym okazaniu świadectwa ochronnego z Urzędu Patentowego RP i wezwaniu do zaprzestania naruszeń. Tym samym najczęściej nie trzeba nawet wchodzić na drogę postępowania sądowego, tylko rozwiązać spór polubownie. Poza tym można wymagać od nieuczciwych konkurentów:
- zaprzestania działań i wycofania produktów, które łamią nasze prawa;
- wypłaty odszkodowania;
- wydania bezprawnie uzyskanych korzyści.
Co istotne, chodzi nie tylko o identyczne logo, nazwę, kolor, czy hasła reklamowe, ale również o te, które są tylko podobne do tych zarejestrowanych. Trzeba jednak pamiętać, że odnosi się to wyłącznie do przedsiębiorstw działających w tej samej branży. Przykładowo: sklep sprzedający ubrania dla dzieci, który ma taką samą, zarejestrowaną nazwę, jak salon fryzjerski, nie może zgłosić naruszenia. Ochrona ogranicza się do tej samej kategorii produktów czy usług (i zasięgu terytorialnego).
OZNACZENIE BĘDZIE SKUTECZNIE CHRONIONE PRZED KRADZIEŻĄ
Jak wspomnieliśmy na samym początku, konkurent może wyprzedzić realnego właściciela marki i zarejestrować ją na siebie. Na etapie zgłoszenia nie jest to weryfikowane przez Urząd Patentowy RP. W efekcie popularną, niezabezpieczoną nazwę czy grafikę może przejąć dosłownie każdy. Wiąże się to z ogromnymi stratami wizerunkowymi i finansowymi. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że po zgłoszeniu sprawy do sądu nie można używać nazwy i oznaczeń, które są przedmiotem sporu. Do zakończenia procesu traci się do tego prawo.
ZAREJESTROWANY ZNAK TOWAROWY DAJE SZEROKI ZAKRES OCHRONY
Posługiwanie się znakiem towarowym bez rejestracji to nie tylko większe trudności z wykazaniem ewentualnego naruszenia, ale również jej węższy zakres terytorialny. Zarejestrowanie znaku towarowego pozwala korzystać z ochrony na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku rejestracji znaku wspólnotowego – na obszarze całej Unii Europejskiej. Innymi słowy jedna rejestracja daje ochronę w 27 państwach jednocześnie.
Przedsiębiorcy, którzy rozważają ekspansję gospodarczą na terytorium państw trzecich powinni rozważyć również rejestrację międzynarodową znaku towarowego, która zapewnia ochronę w konkretnym państwie niebędącym częścią wspólnoty, np. Chiny lub Kanada.
MOŻLIWOŚĆ ZABLOKOWANIA REJESTRACJI KONKURENCYJNEGO ZNAKU
Posiadanie prawa do marki pozwala na skuteczne złożenie sprzeciwu od rejestracji przez konkurencję znaku towarowego, który narusza znak wcześniej zarejestrowany. Osoba uprawniona dysponuje 3-miesięcznym terminem od opublikowania w Biuletynie Urzędu Patentowego informacji o zgłoszeniu znaku. Złożenie sprzeciwu i wykazanie, że faktycznie narusza on prawa do marki już zarejestrowanej blokuje rejestrację konkurencji. Postępowanie sprzeciwowe toczy się według reguł określonych w ustawie prawo własności przemysłowej.
ZABEZPIECZENIE BIZNESU FRANCZYZOWEGO
Przedsiębiorcy, którzy planują ekspansję na zasadzie sieci franczyzowej poprzez rejestrację znaku towarowego zyskują kontrolę nad tym, w jaki sposób z oznaczenia korzystają partnerzy handlowi. Należy bezwzględnie zadbać o to, aby umowa franczyzy regulowała nie tylko kwestie związane z know-how czy zasadami prowadzenia biznesu, ale również precyzowała dopuszczalne sposoby posługiwania się znakiem towarowym.
OCHRONA BIZNESU W INTERNECIE
Dla wielu przedsiębiorców prowadzenie biznesu w sieci jest bardziej dochodowe niż zakładanie sieci sklepów stacjonarnych. Nieuczciwi konkurenci mogą próbować zablokować dostęp do klientów on-line poprzez rejestrację domeny zawierającej słowne oznaczenie przedsiębiorcy, np. rejestrując domenę o nazwie „Adidas-Sklep”.
Aby chronić się przed takimi zagraniami, przedsiębiorca może oczywiście zarejestrować szereg domen o podobnym brzmieniu, ale ich utrzymanie może okazać się kosztowne. Znacznie skuteczniejszym sposobem może być po prostu rejestracja słownego znaku towarowego. Dzięki temu wszystkie domeny zawierające dane określenie zostaną uznane za podobne, a co za tym idzie nie powinny otrzymać ochrony.
UŁATWIONY HANDEL NA ALLEGRO ORAZ AMAZON
Dla przedsiębiorców oferujących swoje towary z wykorzystaniem platformy Allegro lub Amazon dużą korzyścią jest możliwość zapisania się do programu „Strefa Marek” (w przypadku Allegro) oraz „Amazon Brand Registry” (w przypadku Amazon). Jest to możliwe wyłącznie w przypadku legitymowania się przez użytkownika platformy zarejestrowanym znakiem towarowym (w przypadku Amazona też znaki ubiegające się o rejestrację) i w założeniu ma gwarantować oferowanie kupującym wyłącznie sprawdzonych towarów wysokiej jakości. Na jakie przywileje mogą liczyć sprzedawcy w Strefie Marek Allegro?
- Priorytetowa obsługa klienta;
- opieka telefoniczna i e-mailowa;
- możliwość udziału w szkoleniach i warsztatach, testach funkcjonalności platformy i akcjach promocyjnych;
- możliwość unikalnego wyróżnienia ofert;
- dostęp do Abonamentu Profesjonalnego
Z kolei usługi Amazon Brand Registry obejmują:
- automatyczną ochronę patentową gwarantowaną przez portal;
- dostęp do IP Accelerator, czyli pomocy w rejestracji znaku towarowego;
- możliwość zgłaszania raportów naruszenia marki;
- możliwość publikowania oferty w sekcji strony Buy Box;
- dedykowany URL;
- dostęp do narzędzi kreujących treść oferty.
Kradzież marki to duży problem. Inwestowanie latami w jej rozwój, reklamę, promocję i budowanie zaufania klientów może przepaść, jeżeli nie zadba się o swoje interesy. Dlatego lepiej nie ryzykować, że ktoś nas wyprzedzi i jak najszybciej postarać się o ochronę znaku towarowego. Dotyczy to przede wszystkim już rozpoznawalnych przedsiębiorstw, funkcjonujących na rynku od dłuższego czasu. Zalecamy jednak, aby zgłosić swój znak do Urzędu nawet we wczesnej fazie rozwoju, zanim brak ochrony wykorzysta sprytna, czujna ale też nieuczciwa konkurencja.
Zaufali nam: