Charakter prawny i zastosowanie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną (dalej w tekście nazywany Regulaminem) jest obligatoryjnym dokumentem sporządzanym przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na rzecz swoich klientów w trybie zdalnym. Jest to – najprościej rzecz ujmując – spis zasad i reguł, na podstawie których usługodawca świadczy usługi na rzecz usługobiorcy. Obowiązek posiadania Regulaminu wynika bezpośrednio z przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r., poz. 344), ale jego treść merytoryczna kształtowana jest także przez ustawę o prawach konsumenta, rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) i Kodeks cywilny.
Zobacz również: Regulamin aplikacji mobilnej – czym jest i co powinien zawierać ?
Obligatoryjne elementy regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną
Każdy Regulamin, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, powinien zawierać szereg informacji dla usługobiorcy. Wśród obowiązkowych elementów Regulaminu ustawa wskazuje na informacje dotyczące:
1) Rodzaju i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną
W tym punkcie usługodawca powinien konkretnie wskazać jakie usługi świadczy w ramach swojej działalności i jakie czynności de facto składają się na daną usługę. Klient powinien mieć świadomość, na co może liczyć, godząc się na zawarcie umowy.
Przykład postanowień dot. rodzaju i zakresu świadczonych usług:
- Spółka XYZ świadczy za pośrednictwem portalu internetowego następujące usługi…
- Niniejszy Regulamin dotyczy następujących usług świadczonych drogą elektroniczną przez spółkę XYZ…
- Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną, a w szczególności:…
2) Warunków świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
wymagań technicznych niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, w tym zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
Możliwość świadczenia niektórych usług jest ściśle powiązana z możliwościami technicznymi sprzętu, którymi dysponuje usługobiorca. Z tego powodu usługodawca powinien wskazać jakie parametry techniczne powinno mieć urządzenie jego klienta, aby w ogóle istniała możliwość świadczenia dla niego danej usługi. W tym miejscu ustawodawca zwrócił także uwagę, że usługi dostarczane przez usługodawcę muszą być zgodne z literą prawa.
Przykłady postanowień dot. wymagań technicznych:
- Warunki techniczne niezbędne do korzystania z usług to…
- W celu prawidłowego korzystania z serwisu wymagane jest…
Zobacz również: Aspekty prawne prowadzenia platformy wymiany usług
3) Warunków zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
Regulamin powinien zawierać także szczegółowe omówienie reguł dotyczących sposobu, w jaki umowa zostanie zawiązana oraz sposoby jej rozwiązania – wszystko to ma na celu ochronę konsumenta i zapewnienie mu maksymalnie przejrzystej ścieżki działania.
Przykłady postanowień dot. zawierania i rozwiązywania umów:
- Wyszczególnione usługi są dostępne za pośrednictwem strony internetowej…
- Umowa o świadczenie usług zostaje zawarta z chwilą prawidłowego wypełnienia formularza rejestracyjnego…
- Umowa o świadczenie usług może być rozwiązana przez którąkolwiek ze stron, gdy…
- Użytkownikowi przysługuje prawo do zakończenia w każdej chwili korzystania ze strony internetowej i tym samym zakończenia trwania umowy…
4) Tryb postępowania reklamacyjnego
Klient jako konsument ma także prawo zareklamować usługę, jeżeli nie spełnia ona jego oczekiwań lub jest niezgodna z ofertą. Zadaniem usługodawcy jest sporządzenie jasnych zasad postępowania w takim procesie i umożliwienie klientowi złożenie skargi na jakość usług.
Przykłady postanowień dot. postępowań reklamacyjnych:
- Każdy użytkownik ma prawo do złożenia skargi na świadczenie usług przez usługodawcę…
- Użytkownicy mają prawo składać reklamacje w sprawach dotyczących realizacji usług…
- Reklamacje należy składać w jednej z poniżej wskazanych form:…
Każdy usługobiorca korzystający z usług świadczonych drogą elektroniczną pozostaje także jednocześnie konsumentem i z tego tytułu jest objęty ochroną wynikającą z przepisów ustawy z dnia z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020r., poz. 287). Ustawa ta reguluje w szczególności:
- obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem,
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa,
- zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa,
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
Powyższa ustawa nie zawiera przepisów odnoszących się wprost do Regulaminu. Nie mniej, normy regulujące relacje między przedsiębiorcą a konsumentem, znajdą także zastosowanie przy tworzeniu merytorycznej warstwy Regulaminu. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, usługodawca ma obowiązek przekazania usługobiorcom informacji o:
- głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
- swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany ponieść;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
- przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
- treści usług posprzedażnych i gwarancji;
- czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
- funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
- mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.
Zobacz również: Aspekty prawne prowadzenia platformy wymiany usług
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną a RODO
Świadczenie usług drogą elektroniczną wiąże się również z koniecznością pozyskiwania danych osobowych osób, na rzecz których przedsiębiorca świadczy usługi. Tym samym, taki usługodawca zostaje objęty reżimem unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, potocznie zwanego RODO. Przedsiębiorca, przetwarzając dane swoich klientów, staje się administratorem tychże danych i zaczynają na nim ciążyć obowiązki z tym związane.
Podstawowym zadaniem administrator jest oczywiście ochrona zgromadzonych danych. Nie mniej, ważnym jest także, aby administrator poinformował osoby, których dane będzie przetwarzał o tym fakcie, podając następujące informacje:
- swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela;
- dane kontaktowe inspektora ochrony danych – jeżeli powołał;
- cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawę prawną przetwarzania;
- informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców;
- ewentualne informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
- informacje o prawach przysługujących osobom, których dane są przetwarzane;
- informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Usługodawca może zawrzeć informacje dotyczące ochrony danych osobowych bezpośrednio w Regulaminie lub utworzyć odrębny dokument zwany Polityką prywatności.
Zobacz również: Obowiązki platform internetowych według Aktu o usługach cyfrowych
Zasady dotyczące publikacji Regulaminu

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną w art. 8 ust. 1 stanowi, że obowiązkiem usługodawcy jest określenie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz nieodpłatne udostępnienie usługobiorcy regulaminu przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Zgodnie z powyższym, obowiązkiem usługodawcy jest opublikowanie Regulaminu jeszcze zanim podpisze on jakąkolwiek umowę, czy rozpocznie świadczenie jakichkolwiek usług. Ma także obowiązek udostępniać regulamin w trakcie wykonywania umowy, o ile usługobiorca zgłosi takie żądanie. Ustawodawca nie wskazuje bezpośrednio, w jakiej formie powinien zostać opublikowany Regulamin ani na jakim nośniku powinien zostać przekazany klientowi.
Warto pamiętać, że nawet jeżeli przedsiębiorca opublikował Regulamin na swojej stronie internetowej, ale nie poinformował o jego treści konsumenta przed zawarciem umowy, nie spełnił obowiązku, o którym mowa w akapicie powyżej. Tylko publikacja z jednoczesnym udzieleniem informacji o tym, gdzie klient może zapoznać się z treścią Regulaminu, czyni zadość wymaganiom ustawowym.
O czym jeszcze należy pamiętać, będąc usługodawcą zdalnym, to fakt, iż potencjalnego klienta nie będą wiązały zasady, które nie zostały ujęte w Regulaminie. Z tego też powodu należy konstruować Regulamin rozważnie i skrupulatnie, starając się pamiętać o wszystkich istotnych kwestiach.
Podsumowanie
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną jest podstawowym dokumentem regulującymi stosunki między usługodawcą a usługobiorcą. Obligatoryjną treść Regulaminu wyznacza ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zadaniem usługodawcy jest przygotowanie i dostarczenie dokumentu klientowi przed zawarciem z nim umowy. Jego treść powinna być skonstruowana w sposób jasny i niebudzący wątpliwości, tak aby możliwie ograniczyć pole do nieporozumień między świadczącym usługi a ich odbiorcą.
Zobacz również: Umowa z web developerem. Aspekty prawne
Pytania
Zobacz również: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o konkursie w mediach społecznościowych
Zaufali nam: