Amazon Brand Registry, czy rejestracja znaku towarowego w UE może przynieść dodatkowe korzyści dla sprzedawców

Jakiś czas temu pisaliśmy Wam czym jest i jakie korzyści wynikają z przystąpienia do Strefy Marek Allegro. Jednakże warto wiedzieć, że nie jest to jedyny z programów oferowanych w celu zwiększenia przychodów i lepszej reklamy dla podmiotów zajmujących się sprzedażą online. Amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe – Amazon oferuje jeden z pierwszych oraz najbardziej popularnych programów na świecie. W dzisiejszym artykule chcę opowiedzieć Wam o “Amazon Brand Registry”, a przede wszystkim jego istocie, wymaganiach, które musi spełnić każdy z uczestników oraz korzyściach wynikających z przystąpienia do niego.

Czym właściwie jest „Amazon Brand Registry”?

Program ten został stworzony dla podmiotów oferujących swoje produkty za pośrednictwem serwisu Amazon, którzy chcą zadbać o rozwój swojego profilu, lepsze pozycjonowanie, reklamę, a w efekcie uzyskać większe zyski ze sprzedaży swoich produktów oraz przewagę nad konkurencją. Produkty wystawiane do sprzedaży na serwisie pochodzą z realnych i zaufanych źródeł co w konsekwencji przyciąga potencjalnego klienta, który nie musi się obawiać, że nabędzie produkt od nierzetelnego sprzedawcy. Dzięki stworzeniu tego programu amerykański gigant sprzedaży ma pewność, że oferowane za jego pośrednictwem towary pochodzą ze sprawdzonego i zaufanego źródła a dany sprzedawca posiada wszystkie prawa do swojej marki.

AdobeStock_283003404_Editorial_Use_Only

Jaki warunek należy spełnić, aby przystąpić do programu AmazonBrand Registry ?

AdobeStock_309214079_Editorial_Use_Only

Kluczowym wymogiem jest posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego i to w każdym z krajów w którego oddziale kandydat na uczestnika chce prowadzić sprzedaż bądź posiadać aktywne zgłoszenie rejestracyjne znaku towarowego („pendingtrademarkapplication”) wypełnione za pomocą Amazon IP Accelerator. Amazon wymaga by znak towarowy miał formę słowną bądź słowno-graficzną.

Najważniejsze o czym należy pamiętać to terytorium na którym musimy mieć zarejestrowany znak towarowy, którym jest cała Unii Europejska, a nie tylko w Polska jak przypadku lokalnych programow jak m.in Strefa Marek Allegro.

Należy też zadbać o to by znak pojawiał się w sposób widoczny na sprzedawanych rzeczach tak by algorytmy mogły go łatwo wyszukać.

Korzyści dla przystępującego do programu AmazonBrand Registry

Przede wszystkim podstawową i najbardziej rzucającą się w oczy z perspektywy użytkownika korzyścią jest uzyskanie dostępu do szerokiej gamy wyspecjalizowanych narzędzi pozwalających na większą kontrolę nad tym w jaki sposób marka uczestnika jest prezentowana na stronie Amazona. To uczestnik będzie decydować o tym jak będzie wyglądać tytuł oferty, szczegółowy opis produktu i jego zdjęcia. Amazon przewidział także przewidział lepsze pozycjonowanie produktów na listach poprzez zachęcania do wystawienia przez kupujących ocen oferując im kartę podarunkową w wysokości 1-3$.

Do rąk uczestnika zostanie oddana także możliwość tzw. „przejęcia BuyBoxa” – przystępując do programu uzyskamy preferencyjne traktowanie które sprawi, że gdy użytkownik naciśnie przycisk kup teraz to zakupi on produkt od nas, a nie od innych producentów oferujących ten sam produkt. Zgodnie z badaniami kontrola nad „BuyBoxem” najczęściej przekłada się na zwiększenie dochodów ze sprzedaży.

Ponadto warto wspomnieć też o tym, że zyskujemy możliwość do stworzenia unikalnego adresu URL dla produktu.

Co więcej tylko uczestnicy programu Amazon Brand Registry mają dostęp do nagłówkowych reklam (HeadlineSearchAds), które wyświetlają się ponad kategoriami produktów wyświetlających po wpisaniu szukanej frazy. Co ważne opcje te nie są dostępne w domyślnym/podstawowym dostępie.

Należy pamiętać, że Amazon Brand Registry to przede wszystkim program mający na celu ochronę praw do marki uczestnika. Udostępnia zatem dla uczestników szeroką gamę przydatnych narzędzi i możliwości takich jak na przykład:

  • możliwość łatwego przeszukiwania list wystawionych do sprzedaży produktów ze wszystkich oddziałów Amazona;
  • możliwość przeszukiwania ofert przez wyszukiwanie za pomocą obrazka lub loga celem wychwycenia czy ktoś nie podszywa się pod naszą markę,;
  • blokowanie sprzedawców wysyłających produkty naszej marki z krajów w których nie jest ona wytwarzana, ani w których nie prowadzi się jej dystrybucji (kraje produkcji i dystrybucji zastrzega się przy wystawieniu produktu);
  • możliwość hurtowego przeszukiwania platformy za pomocą kodów ASIN (Amazon Standard IdentificationNumber – czyli 10-znakowy unikalny identyfikator przypisany przez Amazon.com i jego partnerów do identyfikacji produktu w organizacji Amazon) lub adresów URL;
  • uniemożliwienie rejestracji produktu pod taką samą nazwą, jeśli ta została już wcześniej zastrzeżona.

Kluczową korzyścią jest udostępnienie przez Amazon dedykowanego sztabu specjalistów zajmującego się zwalczaniem naruszeń marki 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w celu błyskawicznego usunięcia naruszenia. Według opinii użytkowników rozpatrzenie zgłoszenia zazwyczaj nie zajmuje więcej niż 4-8 godzin. Warto też nadmienić, że Amazon ochrania markę w sposób proaktywny tj. sam wyszukuje i usuwa potencjalne zagrożenia dla marki bez konieczności działania ze strony użytkownika.

Jak zatem przystąpić do „Amazon Brand Registry”?

W celu przystąpienia do programu wystarczy posiadać aktywne konto sprzedawcy na Amazonie, a następnie wypełnić stosowny formularz zgłoszeniowy udostępniony na stronie. Aby zgłoszenie zostało rozpatrzony pozytywnie należy mieć zarejestrwany znak towarowy na terytorium całej UE. Zgłoszenie może wypełnić jedynie właściciel znaku towarowego, co stanowi istotną informację dla autoryzowanych przedstawicieli, którzy będą musieli poczekać aż właściciel wypełni zgłoszenie, a następnie będą mieć możliwość podpięcia swoich konta jako dodatkowi użytkownicy znaku. Wypełniając zgłoszenie należy przedstawić nazwę firmy wraz z prawami do znaku towarowego, numer rejestracyjny znaku towarowego, listę kategorii produktów w których marka będzie wystawiana (chodzi o kategorie takie jak elektronika, odzież sportowa itp.) a także listę krajów w których produkty marki są wytwarzane i sprzedawane. Po złożeniu zgłoszenia Amazon zweryfikuje prawa do marki składającego oraz sprawdzi czy zostały spełnione pozostałe kryteria. Po pozytywnym przeprowadzeniu procesu weryfikacji Amazon prześle drogą elektroniczną kod weryfikacyjny, który następnie należy odesłać do Amazona w celu ukończenia procesu zgłoszeniowego i możliwości korzystania ze wszystkich wspomnianych wcześniej udogodnień.

Podsumowanie

Amazon Brand Registry to interesująca forma wsparcia dla sprzedających nad którą powinien się zastanowić każdy ze sprzedawców amerykańskiego giganta. Uatrakcyjnia obraz marki w oczach kupującego dając mu pewność, że kupuje ze zweryfikowanego źródła i nie musi obawiać się o bezpieczeństwo zakupu.

Sprzedawcy daje pewność, że ma za sobą sztab specjalistów Amazona i spokój, że nie będzie musiał samemu walczyć z naruszeniem jego prawa do marki. Dodatkowo umożliwia mu lepsze dopasowanie opisu produktu do wymogówAmazona sprawiając, że jego produkt będzie lepiej widoczny co może przyczynić się do zwiększonej sprzedaży. W połączeniu z pomocą jaką Amazon oferuje w uzyskaniu prawa do marki, stanowi to bardzo atrakcyjną ofertę dla sprzedających niezależnie od tego czy są weteranami rynku czy też dopiero stawiają na nim pierwsze kroki.

Autor: Anna-Maria Sobczak

Pozostałe artykuły

Zostaw komentarz

Translate »