CZYM WŁAŚCIWIE JEST „AMAZON BRAND REGISTRY”?

Program Amazon Brand Registry został stworzony dla podmiotów oferujących swoje produkty za pośrednictwem serwisu Amazon, którzy chcą zadbać o rozwój swojego profilu, lepsze pozycjonowanie, reklamę, a w efekcie uzyskać większe zyski ze sprzedaży swoich produktów oraz przewagę nad konkurencją. Produkty wystawiane do sprzedaży na serwisie pochodzą z realnych i zaufanych źródeł co w konsekwencji przyciąga potencjalnego klienta, który nie musi się obawiać, że nabędzie produkt od nierzetelnego sprzedawcy. Dzięki stworzeniu tego programu amerykański gigant sprzedaży ma pewność, że oferowane za jego pośrednictwem towary pochodzą ze sprawdzonego i zaufanego źródła a dany sprzedawca posiada wszystkie prawa do swojej marki.
JAKI WARUNEK NALEŻY SPEŁNIĆ, ABY PRZYSTĄPIĆ DO PROGRAMU AMAZON BRAND REGISTRY ?

Kluczowym wymogiem jest posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego i to w każdym z krajów w którego oddziale kandydat na uczestnika chce prowadzić sprzedaż bądź posiadać aktywne zgłoszenie rejestracyjne znaku towarowego („pending trademark application”) wypełnione za pomocą Amazon IP Accelerator. Amazon wymaga by znak towarowy miał formę słowną bądź słowno-graficzną. Warto wspomnieć, że obecnie IP Accelerator wykorzystuje możliwości oferowane przez AI. Algorytm sztucznej inteligencji pomoże więc opracować unikalną nazwę dla brandu. Wystarczy wypełnić informacje dotyczące przedsiębiorstwa i oferowanych przez niego produktów, kategorii produktów i docelowych odbiorców, a następnie kliknąć przycisk „Generate”.
Najważniejsze o czym należy pamiętać to terytorium na którym musimy mieć zarejestrowany znak towarowy, którym jest cała Unii Europejska, a nie tylko w Polska jak przypadku lokalnych programów jak m.in Strefa Marek Allegro.
Należy też zadbać o to by znak pojawiał się w sposób widoczny na sprzedawanych rzeczach tak by algorytmy mogły go łatwo wyszukać.
KORZYŚCI DLA PRZYSTĘPUJĄCEGO DO PROGRAMU AMAZON BRAND REGISTRY
Przede wszystkim podstawową i najbardziej rzucającą się w oczy z perspektywy użytkownika korzyścią jest uzyskanie dostępu do szerokiej gamy wyspecjalizowanych narzędzi pozwalających na większą kontrolę nad tym w jaki sposób marka uczestnika jest prezentowana na stronie Amazona. To uczestnik będzie decydować o tym jak będzie wyglądać tytuł oferty, szczegółowy opis produktu i jego zdjęcia. Mowa o tzw. A+ Content Manager. Występuje one w dwóch wariantach, jako „zwykły” A+ oraz Premium A+. W pierwszym przypadku dodatkowe elementy obejmują m.in. zróżnicowane zdjęcia produktu, widok 360⁰, wideo, tabele porównawcze. W Premium A+ dochodzą m.in. klikalne sekcje Q&A, modele karuzelowe, czy tabele w formie interaktywnej.
Amazon przewidział także przewidział lepsze pozycjonowanie produktów na listach poprzez zachęcania do wystawienia przez kupujących ocen oferując im kartę podarunkową w wysokości 1-3$.
Listingi towarów są chronione na kilka sposobów:
- w zakresie samych danych sprzedażowych (advertising data),
- w zakresie łączenia marki z produktami niskiej jakości,
- w zakresie zmiany informacji zawartych przed zmianą.
Zabezpieczenie treści ogłoszeń przed manipulacjami lub skojarzeniem z wyrobami konkurencji pośrednio wpływa na zwiększenie wyników sprzedażowych, ponieważ kupujący zawsze znajdzie oryginalne ogłoszenia danej marki. Na zwiększenie sprzedaży wpływa też dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych dotyczących danych demograficznych kupujących oraz wyszukiwanych przez nich terminów. Jest to tzw. SQP, czyli Search Query Performance.
Do rąk uczestnika zostanie oddana także możliwość tzw. „przejęcia BuyBoxa” – przystępując do programu uzyskamy preferencyjne traktowanie które sprawi, że gdy użytkownik naciśnie przycisk kup teraz to zakupi on produkt od nas, a nie od innych producentów oferujących ten sam produkt. Zgodnie z badaniami kontrola nad „BuyBoxem” najczęściej przekłada się na zwiększenie dochodów ze sprzedaży.
Ponadto warto wspomnieć też o tym, że zyskujemy możliwość do stworzenia unikalnego adresu URL dla produktu.
Co więcej tylko uczestnicy programu Amazon Brand Registry mają dostęp do nagłówkowych reklam (HeadlineSearchAds), które wyświetlają się ponad kategoriami produktów wyświetlających po wpisaniu szukanej frazy. Co ważne opcje te nie są dostępne w domyślnym/podstawowym dostępie. Kolejnym ułatwieniem jest Sponsored Brand Ads – to sekcja tuż pod polem wyszukiwania, nad wynikami wyszukiwani, w którym znajdą się towary sprzedawcy jako polecane.
Należy pamiętać, że Amazon Brand Registry to przede wszystkim program mający na celu ochronę praw do marki uczestnika. Udostępnia zatem dla uczestników szeroką gamę przydatnych narzędzi i możliwości takich jak na przykład:
- możliwość łatwego przeszukiwania list wystawionych do sprzedaży produktów ze wszystkich oddziałów Amazona;
- możliwość przeszukiwania ofert przez wyszukiwanie za pomocą obrazka lub loga celem wychwycenia czy ktoś nie podszywa się pod naszą markę,;
- blokowanie sprzedawców wysyłających produkty naszej marki z krajów w których nie jest ona wytwarzana, ani w których nie prowadzi się jej dystrybucji (kraje produkcji i dystrybucji zastrzega się przy wystawieniu produktu);
- możliwość hurtowego przeszukiwania platformy za pomocą kodów ASIN (Amazon Standard IdentificationNumber – czyli 10-znakowy unikalny identyfikator przypisany przez Amazon.com i jego partnerów do identyfikacji produktu w organizacji Amazon) lub adresów URL;
- uniemożliwienie rejestracji produktu pod taką samą nazwą, jeśli ta została już wcześniej zastrzeżona.
Kluczową korzyścią jest udostępnienie przez Amazon dedykowanego sztabu specjalistów zajmującego się zwalczaniem naruszeń marki 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w celu błyskawicznego usunięcia naruszenia. Według opinii użytkowników rozpatrzenie zgłoszenia zazwyczaj nie zajmuje więcej niż 4-8 godzin. Warto też nadmienić, że Amazon ochrania markę w sposób proaktywny tj. sam wyszukuje i usuwa potencjalne zagrożenia dla marki bez konieczności działania ze strony użytkownika.
Przystąpienie do programu Transparency zabezpiecza przed podszywaniem się pod produkty przez nieuczciwą konkurencję. Sprzedawca otrzymuje unikalne kody, które są przypisywane do towarów i służą do monitorowania ich pochodzenia.
Uczestnictwo w Amazon Brand Registry to także dwie, przydatne funkcje w postaci:
- Amazon Live – połączenia wideo z potencjalnym nabywcą, podczas których można udzielić dodatkowych informacji na temat produktu, a także kanał do reklamowania swoich produktów.
- Amazon Vine – system weryfikowanych recenzji, które z reguły są obszerne, dokładne i uzupełnione o zdjęcia produktu.
Jednocześnie trzeba pamiętać, że Amazon Brand Registry nie ogranicza w żaden sposób zarządzania swoimi prawami do marki. Oznacza to, że sprzedawca nadal może: upoważnić innych sprzedawców do oferowania własnych towarów lub zakazać takiej sprzedaży. Nadal też inne osoby mogą zgłosić naruszenia dotyczące marki, a nie jedynie jej właściciel.
JAK ZATEM PRZYSTĄPIĆ DO „AMAZON BRAND REGISTRY”?
W celu przystąpienia do programu wystarczy posiadać aktywne konto sprzedawcy na Amazonie, a następnie wypełnić stosowny formularz zgłoszeniowy udostępniony na stronie. Aby zgłoszenie zostało rozpatrzony pozytywnie należy mieć zarejestrowany znak towarowy na terytorium całej UE. Zgłoszenie może wypełnić jedynie właściciel znaku towarowego, co stanowi istotną informację dla autoryzowanych przedstawicieli, którzy będą musieli poczekać aż właściciel wypełni zgłoszenie, a następnie będą mieć możliwość podpięcia swoich konta jako dodatkowi użytkownicy znaku. Wypełniając zgłoszenie należy przedstawić nazwę firmy wraz z prawami do znaku towarowego, numer rejestracyjny znaku towarowego, listę kategorii produktów w których marka będzie wystawiana (chodzi o kategorie takie jak elektronika, odzież sportowa itp.) a także listę krajów w których produkty marki są wytwarzane i sprzedawane.
Po złożeniu zgłoszenia Amazon zweryfikuje prawa do marki składającego oraz sprawdzi czy zostały spełnione pozostałe kryteria. Po pozytywnym przeprowadzeniu procesu weryfikacji Amazon prześle drogą elektroniczną kod weryfikacyjny, który następnie należy odesłać do Amazona w celu ukończenia procesu zgłoszeniowego i możliwości korzystania ze wszystkich wspomnianych wcześniej udogodnień.
Dla sprzedawców, którzy chcą reklamować się na Amazonie bardzo ważną informacją jest to, że udział w Amazon Brand Registry jest całkowicie darmowy. Koszty mogą oczywiście powstać w związku z samą rejestracją znaku towarowego. Niektóre narzędzia wbudowane w platformę Amazon również będą płatne.
Amazon Brand Registry to pakiet usług, który stale się rozwija, oferując przedsiębiorcom nowe rozwiązania promocji marki. Wśród ciekawych rozwiązań warto wymienić także Brand Tailored Promotion (zniżki od 10 do 50% na wybrane towary), personalizowane reklamy Amazon Ads (zbliżone do Google Ads ogłoszenia pojawiające się także poza Amazonem), czy narzędzie Manage Your Experiments (platforma do testów marketingowych A/B w zakresie opisów, zdjęć, listingów zwiększająca kontrolę nad konwersją). Z kolei Subscribe&Save pozwala otrzymywać zniżki za powtarzalne zakupy.
W miarę upływu czasu tych narzędzi jest coraz więcej, dlatego warto regularnie śledzić możliwość oferowane przez platformę Amazon.
AMAZON BRAND REGISTRY – PODSUMOWANIE
Amazon Brand Registry to interesująca forma wsparcia dla sprzedających nad którą powinien się zastanowić każdy ze sprzedawców amerykańskiego giganta. Uatrakcyjnia obraz marki w oczach kupującego dając mu pewność, że kupuje ze zweryfikowanego źródła i nie musi obawiać się o bezpieczeństwo zakupu.
Sprzedawcy daje pewność, że ma za sobą sztab specjalistów Amazona i spokój, że nie będzie musiał samemu walczyć z naruszeniem jego prawa do marki. Dodatkowo umożliwia mu lepsze dopasowanie opisu produktu do wymogów Amazona sprawiając, że jego produkt będzie lepiej widoczny co może przyczynić się do zwiększonej sprzedaży. W połączeniu z pomocą jaką Amazon oferuje w uzyskaniu prawa do marki, stanowi to bardzo atrakcyjną ofertę dla sprzedających niezależnie od tego czy są weteranami rynku czy też dopiero stawiają na nim pierwsze kroki.
Pytania i odpowiedzi
Amazon Brand Registry to program stworzony dla sprzedawców oferujących produkty na platformie Amazon, mających zastrzeżony znak towarowy. Program ten ma na celu wspieranie rozwoju profilu sprzedawcy, poprawę pozycjonowania produktów i zwiększenie zysków ze sprzedaży.
Przystąpienie do Amazon Brand Registry umożliwia sprzedawcom korzystanie z zaawansowanych narzędzi do lepszej kontroli prezentacji marki na platformie. To również otwiera dostęp do preferencyjnego traktowania w zakresie pozycjonowania, a także tworzenia unikalnych adresów URL dla produktów.
Tak, program Amazon Brand Registry zapewnia szeroką gamę narzędzi do ochrony praw marki. Obejmuje to m.in. możliwość przeszukiwania list produktów, blokowanie sprzedawców z nieautoryzowanych regionów, kontrolę treści ofert, oraz dedykowany sztab specjalistów do zwalczania naruszeń. Warto jednak stosować również ochronę wynikającą z powszechnie obowiązujących przepisów- np. rejestrację znaku towarowego.
Zaufali nam: